Mitä on Unboxing? Kuluttajien tuottama sisältö nostaa tuotteesi ja pakkauksesi valokeilaan verkossa

Olet ehkä törmännyt sosiaalisessa mediassa videoihin, joissa tavallinen kuluttaja tai somevaikuttaja avaa ostamansa tai lahjaksi saamansa pakkauksen, kommentoi avaamiskokemustaan, ja arvioi itse tuotetta? Etkö? Nyt viimeistään on aika ottaa selvää siitä, mistä suositussa unboxing-trendissä on kyse.

Kerromme tässä blogissa, mitä unboxing-sisällöllä tarkoitetaan, kuinka pakkausratkaisu liittyy siihen, ja mitä sinä voit tehdä saadaksesi trendistä parhaan hyödyn irti. Parhaimmillaan tämä kyseinen ilmiö nimittäin parantaa asiakaskokemusta ja tuo tuotteesi suuren yleisön näkyville sosiaalisessa mediassa.

Mitä on unboxing?

Unboxing-videot ovat digitaalisilla alustoilla julkaistuja sisältöjä, joissa esimerkiksi verkkokauppa-asiakas tai lahjan vastaanottaja avaa pakkauksen esitelläkseen sisältä löytyviä tuotteita seuraajilleen. Esittelyjen lisäksi tällaiset avaamiskokemukseen keskittyvät unboxing-videot voivat olla arvioita esimerkiksi uutuustuotteista.

Usein unboxing-videoita tuotetaan kaupallisessa yhteistyössä somevaikuttajien ja brändilähettiläiden kanssa, mutta myös tavalliset kuluttajat jakavat tällaisia videoita verkossa. Näitä videoita ei tuoteta kaupallisessa tarkoituksessa, vaan koska sitä pidetään kiinnostavana.

Tällöin kyse on ansaitusta mediasta, eli brändisi ja tuotteesi voivat saada kuluttajien tuottaman sisällön avulla täysin ilmaista lisänäkyvyyttä. Näin unboxing-ilmiö on yksi osoitus sosiaalisen median voimasta tuotteiden markkinoinnissa!

Miksi unboxing-videot ovat niin suosittuja?

Unboxing-sisältö yllättää ja innostaa

Ihmiset rakastavat yllätyksiä. Kaikki haluavat päästä näkemään, mitä pakkauksen sisältä paljastuu. Yllätyksellisyys ja jännittävyys selittävät ilmiön suosiota – ja koukuttavuutta!

Tätä on helppo havainnollistaa esimerkin avulla: miksi joulu ja syntymäpäivä ovat usein ihmisten lempipäiviä? Lahjojen vuoksi tietenkin! Lahjoissa meitä viehättää eniten juuri avaamisen ilo ja kutkuttava odotus siitä, mitä pakkaus pitää sisällään. Unboxing-videoissa myös videon katselija pääsee osalliseksi tästä jännityksestä.

Unboxing-videot kuvaavat asiakaskokemusta aidoimmillaan

Kuluttajat arvostavat puolueettomia tuotearvioita. Unboxing-videot näyttävät autenttisen avaamiskokemuksen, jossa kuluttaja saa tuotteen käsiinsä ensimmäistä kertaa. Varsinkin silloin, kun kyse ei ole kaupallisesta yhteistyöstä brändilähettiläiden kanssa, unboxing-sisältö on rehellistä, aitoa ja viehättävää.

Kaikkein parasta onkin, kun tuotteesi ja brändisi saa ilmaista, autenttista ja kiinnostavaa näkyvyyttä verkossa. Eli aina et edes tarvitse huippulaadukkaita mainoskuvia, jotta tuotteesi näyttäisi houkuttelevalta asiakkaidesi silmissä!

Unboxing-videon voi tehdä lähes mistä tahansa tuotteesta, ja se voi tavoittaa miljoonayleisön

“Unboxattavat” tuotteet voivat olla käytännössä mitä vain: vaatteita, elektroniikkaa, kosmetiikkaa, kirjoja, jopa elintarvikkeita. Jos se on jotain konkreettista, mitä ihmiset voivat ostaa, siitä voidaan tehdä unboxing-video.

Kyse ei myöskään ole vain tietyn asiakastyypin tai ikäryhmän suosimasta ilmiöstä. Unboxing-sisällöt nimittäin ovat suosittuja monenlaisten harrastajien ja keräilijöiden keskuudessa. Maineikkaimmilla unboxing-sisältöihin erikoistuneilla kanavilla voi olla kymmeniä miljoonia seuraajia ja satojatuhansia katselukertoja kullekin videolle YouTubessa.

Miksi pakkaus on erityisen tärkeä osa unboxing-ilmiötä? Ota talteen 3 vinkkiä onnistuneen pakkauksen suunnitteluun

Pakkaus itsessään on tärkeä markkinointikanava, joka luo mielekkäitä kontaktipisteitä asiakkaasi ja brändisi välille. Unboxing-videoilla pakkaus kuitenkin korostuu aivan eri tavalla kuin perinteisissä tuotearvioissa tai -esittelyissä, ja pakkauksen avaamiskokemus on ilmiön keskiössä.

Siispä tuotteesi pakkauksen täytyy olla kunnossa. Korkealaatuinen ja yksilöllinen pakkausratkaisu nimittäin vaikuttaa asiakkaasi ja hänen some-seuraajiensa unboxing-elämykseen, sekä ylipäätään siihen, kuinka todennäköisesti asiakkaasi intoutuu tuottamaan unboxing-sisältöä. Kerromme seuraavaksi, mitä sinun kannattaa huomioida pakkausratkaisun suunnittelussa.

1. Pakkaussuunnittelu on tärkeä osa asiakaskokemusta

Sinulla on jo loistotuote, jonka asiakkaasi tahtovat. Mahtavaa! Anna siis pakkaussuunnittelun nostaa tuotteesi jalustalle. Unboxing-videoilla itse tuote pääsee valokeilaan, mutta yhtä lailla videot kertovat pakkaussuunnittelun laadukkuudesta ja käytännöllisyydestä, sekä tuotteen onnistuneesta toimituksesta myyjältä asiakkaalle. Voit ajatella pakkausta ikään kuin näyttämönä tuotteellesi ja brändillesi. Uniikit pakkausratkaisut kertovat osaltaan tuotteen tarinaa. Tuote ja pakkaus ovatkin asiakkaan silmissä samaa kokonaisuutta, eivätkä he näe niitä toisistaan erillisinä.

Anna siis visuaalisten brändielementtien, kuten logon, värien, typografian sekä muotoilun siirtyä myös pakkaukseen, jotta se tukee tuotteesi voittokulkua ja saa tuotteesi sädehtimään asiakkaan käsissä ja videoilla.

2. Pakkauksen avaaminen on avainroolissa

Pakkauksen avaamiskokemus korostuu tuskin missään yhtä paljon kuin unboxing-elämyksissä. Avaamisen tulisi olla helppoa, miellyttävää ja innostavaa. Siihen ei saisi kulua kohtuuttomasti aikaa, eikä asiakkaasi tulisi lähtökohtaisesti joutua turvautumaan työkaluihin pakkausta avatessaan.
Unboxing-videoiden tapauksessa merkitystä on myös sillä, kuinka tuote on aseteltu pakkaukseen. Mitä asiakkaasi näkee ensimmäisenä pakkauksen avatessaan? Hän tuskin haluaa esitellä videollaan ensin kuittia ostoksestaan. Itse tuotteen tulisikin olla näkyvillä heti, kun pakkauksen avaa.

Voit myös ilahduttaa asiakastasi personoidulla viestillä, joka saa hänet tuntemaan itsensä erityiseksi. Tällaiset ainutlaatuiset pakkauskokemukset rakentavat asiakkaasi ja brändisi välille vahvemman suhteen. Miellyttävä avaamiskokemus saa myös itse tuotteen tuntumaan erityiseltä. Panosta siis wow-efektiin, ja herätä unboxing-videon katselijan mielenkiinto brändiäsi kohtaan jo alkumetreiltä asti.

3. Vältä ylipakkaamista sekä pakkausratkaisuja, jotka eivät suojaa tuotteitasi kuljetuksessa asiakkaasi luo

Ylipakkaaminen vaikuttaa asiakaskokemukseen kielteisesti, sillä se tekee pakkauksista vaivalloisempia avata ja kierrättää. Lisäksi tarpeettomien pakkaustäytteiden aiheuttama sotku voi turhauttaa. Silloin, kun täytemateriaaleja tarvitaan, suosi ekologisia ja helposti kierrätettäviä vaihtoehtoja.

Epäonnistunut pakkausratkaisu on erityisen ikävä juuri unboxing-videoiden tapauksessa. Et varmasti halua upeiden tuotteidesi päätyvän videolle, jossa pakkauksen epäkäytännöllisyyttä, tarpeettoman suurta kokoa, materiaalien tuhlausta, ylipakkaamista tai epäekologisuutta kauhistellaan. Pahimmillaan epäonnistunut pakkaussuunnittelu johtaa myös siihen, ettei pakkaus suojaa tuotettasi tarpeeksi hyvin toimituksen aikana, jolloin kuluttaja voi saada käsiinsä kuljetuksessa vahingoittuneen tuotteen.

Unboxing-elämyksiä ei aina voi ostaa – mutta sellaisen voi pyrkiä kruunaamaan erinomaisella pakkaussuunnittelulla

Parhaimmillaan asiakas tai somevaikuttaja tietää jo pakkausta hypistellessään, että hänellä on käsissään laadukas tuote, eikä tämä jää huomaamatta unboxing-videoiden yleisöltäkään.

Unboxing-ilmiö osoittaa paitsi vaikuttajamarkkinoinnin, myös kuluttajien tuottaman sisällön voiman. Vaikka jälkimmäistä ei voi ostaa, voi unboxing-sisällön tuottamiseen kannustaa ja innostaa viimeistellyllä pakkausratkaisulla, joka kruunaa asiakaskokemuksen.

Vaikka unboxing-videot herättäisivät sinussa vielä toistaiseksi pelkkää kummeksuntaa, niiden tuomat mahdollisuudet kannattaa pistää korvan taakse. Investoimalla mielenkiintoisiin pakkauksiin tulet parhaassa tapauksessa ostaneeksi samalla ilmaista verkkomainontaa.

Etsitkö pakkausratkaisua verkkokauppaasi? Tai haluatko tietää lisää siitä, kuinka pakkaus vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen? Lue lisää blogeistamme:

Pakkaus vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen jopa ostopäätöksen jälkeen – 8 tapaa, joilla pakkaus rakentaa parempaa asiakaskokemusta

Verkkokaupan pakkausten suunnittelu: Ota nämä 4 asiaa huomioon

Jos tarvitset apua pakkaukseen liittyvissä asioissa tai pakkaussuunnittelussa, ota meihin yhteyttä!