Pakkaus on tärkeässä osassa kaikkia yrityksesi ja asiakkaasi välisiä kontaktipisteitä. Sen avulla voit markkinoida, erottua kilpailijoista, rakentaa asiakaskokemusta ja luoda brändimielikuvaa.
Tämän oppaan avulla opit astumaan loppuasiakkaasi saappaisiin ja katsomaan pakkausta hänen näkökulmastaan.
Kaupassa asiakas havainnoi, vertailee ja valitsee yhden tuotteen muiden joukosta. Pakkaus onkin yksi tuotteen tehokkaimmista markkinointikanavista, ja viimeinen mahdollisuus viestiä tuotteesta ja sen ominaisuuksista. Pakkauksen ulkoasuun panostaminen siis kannattaa.
Pakkaus luo käyttökokemuksen monivaiheisesti: se on kuljetuksen, säilytyksen, avaamisen ja käytön kokonaisuus. Onnistuneen kokemuksen avainsanoja ovat helppous, brändäys ja personointi. Pakkauksen tulee vahvistaa suhdetta asiakkaan ja yrityksen välillä.
Kun asiakas haluaa päästä pakkauksesta eroon, sen tulee olla mahdollisimman vaivatonta: helppo hävitettävyys ja kierrätettävyys on olennaista. Kierrätettävä pakkaus kertoo myös yrityksen ympäristövastuusta ja vetoaa asiakkaan arvoihin.